МЕТОДИ ПРОГНОЗУВАННЯ РАЦІОНАЛЬНИХ СТРОКІВ ПОЧАТКУ ПРОВЕДЕННЯ ПРОФІЛАКТИЧНИХ РОБІТ ПРИ ЗМІНІ ІНТЕНСИВНОСТІ ЕКСПЛУАТАЦІЇ ПОВІТРЯНИХ СУДЕН
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-5364.2025.3.08Ключові слова:
повітряні судна, технічний стан, експлуатація, профілактичні роботи, прогнозування, надійність, економічні показники, життєвий цикл, залишкова вартість, вартість експлуатації, амортизаціяАнотація
У статті розглянуто проблему зміни фактичного технічного стану та вичерпання ресурсу складних технічних систем, зокрема повітряних суден (ПС), що перебувають в активній експлуатації. Встановлено, що інтенсивність використання ПС постійно змінюється, що призводить до невідповідності між розрахунковими та фактичними даними щодо їхнього технічного стану та залишкового ресурсу. Це, у свою чергу, викликає непередбачене зростання експлуатаційних витрат. Традиційні методи обслуговування, які базуються на жорстко встановлених строках або розрахунковому терміні експлуатації, виявляються неефективними в умовах інтенсивної експлуатації. Вони часто призводять до передчасної заміни ще придатних компонентів або, навпаки, до виникнення критичних відмов, що значно підвищує ризики. Підґрунтям дослідження є встановлений факт невідповідності між прогнозованими та фактичними показниками технічного стану авіаційної техніки протягом усього життєвого циклу. Ця розбіжність зумовлює нагальну необхідність розробки адаптивного підходу до планування технічного обслуговування. Невідповідність між прогнозами та реальністю, у свою чергу, спричиняє неконтрольоване зростання експлуатаційних витрат та зниження залишкової вартості об'єкта.
Проаналізовано вплив зміни інтенсивності використання літальних апаратів на швидкість деградації конструкцій та вичерпання їх ресурсу. Запропоновано методику, в якій технічний стан описується нормованим показником, що інтегрує як розрахунковий режим експлуатації, визначений виробником, так і фактичні умови використання, що спостерігаються в реальному часі. Визначено критерій критичного стану, при досягненні якого подальша експлуатація стає недоцільною або небезпечною з огляду на ризики відмови.
Окремо обґрунтовано метод визначення фактичного залишкового ресурсу, що базується на порівнянні розрахункового та фактичного значень технічного стану з урахуванням допустимих відхилень, визначених технічними регламентами. Цей інноваційний підхід передбачає прогнозування моменту початку профілактичних робіт не за календарним часом або напрацюванням, як це зазвичай робиться, а відповідно до реального технічного стану системи, зумовленого інтенсивними умовами експлуатації.
Запропоновано комплексний алгоритм, який поєднує технічну оцінку з ключовими економічними показниками, зокрема динамікою зміни залишкової вартості та очікуваними експлуатаційними витратами. Такий підхід забезпечує комплексність та обґрунтованість прийняття рішень щодо доцільності подальшої експлуатації або проведення ремонту.
Показано, що застосування такого підходу дозволяє мінімізувати ризик передчасного або запізнілого обслуговування, підвищити ефективність використання авіаційної техніки та істотно знизити сумарні витрати протягом її життєвого циклу. Отримані результати можуть бути використані для вдосконалення систем планування технічного обслуговування у цивільній та військовій авіації, а також адаптовані для інших видів складних технічних систем.
Посилання
Anipko O. B., Kalkamanov S. A., Pryimak A. V. Formuly priorytetiv i khin-said- analiz pry variantnykh prorobkakh na etapi kontseptualnoho proiektuvannia transportnoho litaka. Intehrovani tekhnolohii ta enerhozberezhennia. 2020. № 2. P. 11–19.
Anipko O., Loginov V. An “Integration index” for determining the degree of sub- system integration in passenger and transport aircraft designs. Transactions on Aerospace Re- search. 2024. Vol. 277, No. 4. P. 27–44. DOI: 10.2478/tar-2024-0021.
Anipko O. B., Bilyi M. F. Dystrybutyvnyi pidkhid do analizu hotovnosti aviatsiinoho parku z formalizatsiieiu prykhovanykh vidmov. Intehrovani tekhnolohii ta enerhozberezhennia. 2020. № 2. P. 79–83. DOI: 10.20998/2078-5364.2020.2.09.
DSTU 2860-94. Nadiinist tekhniky. Terminy ta vyznachennia. Kyiv : DP «UkrNDNTs», 1994. 96 p.
DSTU 2498-94. Osnovni normy vzaiemozaminnosti. Dopusky formy ta roztashuvannia poverkhon. Terminy ta vyznachennia. Kyiv : DP «UkrNDNTs», 1994. 59 p.
Anipko O. B., Pryimak A. V. Kompleksuvannia pokaznykiv doskonalosti transportnykh system. Intehrovani tekhnolohii ta enerhozberezhennia. 2014. No. 4. P. 43–50.
Anipko O. B., Pryimak A. V., Myrhorod Yu. I. Perelik pokaznykiv vlastyvostei i baza danykh TTKh transportnoho litalnoho aparata yak skladnoi tekhnichnoi systemy. Intehrovani tekhnolohii ta enerhozberezhennia. Kharkiv : NTU «KhPI», 2013. No. 1. P. 123– 125.
Trukhanov V. M. Nadezhnost tekhnycheskykh system typa podvyzhnykh ustanovok na etape proektyrovanyia y yspytanyia opytnykh obraztsov. Moskva : Mashynostroenye, 2003. 320 p.
Maksymov N. A., Boborykyn S. A., Vynohradov A. Y., Kuzmyn V. P. Ynzhenerno-avyatsyonnaia sluzhba y ekspluatatsyia letatelnykh apparatov. Kyiv : KVYAVU VVS, 1969. 467 p.
Mitrakhovych M. M. Skladni tekhnichni systemy. Systemne matematychne zab- ezpechennya proektnykh rishen. Kyiv : Nichlava, 1998. 184 p.
Bar-Yam Y. General Features of Complex Systems. Encyclopedia of Life Support Systems. Oxford : EOLSS UNESCO Publishers, 2002. Retrieved 16 September 2014.
Vykliuk Ya. I., Kaminskyi R. M., Pasichnyk V. V. Modeliuvannia skladnykh system : navch. posib. Lviv : NU «Lvivska politekhnika», 2024. 248 p.
Novi informatsiini tekhnolohii, modeliuvannia ta avtomatyzatsiia : kol. monohrafiia za red. O. D. Moroza. Kyiv : Tekhnika, 2023. 320 p.