ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ «KAHOOT!» В ОСВІТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-5364.2025.1.11Ключові слова:
екологічна освіта, екологічна культура, екологічна свідомість, освітня діяльність, онлайн вікторини, «Kahoot!»Анотація
Формування екологічної культури у молоді є важливим елементом становлення особистості. Без наявності внутрішніх орієнтирів на екологічний спосіб життя, дбайливе ставлення до природних ресурсів неможливо уявити людину, яка при веденні бізнесу чи виробничій діяльності сумлінно дотримується вимог екологічного законодавства. Екологічне виховання починається ще у закладах дошкільної освіти та продовжується на наступних рівнях освіти. Проте, не тільки екологічне виховання визначає сукупність рис особистості, завдяки яким ми можемо оцінити рівень її екологічної культури та екологічної свідомості.
Дистанційний формат навчання у закладах середньої та вищої освіти триває у багатьох регіонах з березня 2020 року та буде тривати у прифронтових регіонах принаймні до закінчення збройної фази війни. Такий режим спонукає до пошуку та використання нових методів проведення занять та способів активізації навчального процесу. Особливо важливим є використання онлайн інструментів для формування екологічної культури молоді. Це пов’язано з неможливістю використання традиційних, ефектив- них методів пізнання навколишнього світу та його природної складової – екскурсії, участь в акціях, догляд за рослинами та тваринами.
Метою даної роботи продемонструвати ефективність використання платформи «Kahoot!» для формування екологічної культури та екологічної свідомості здобувачів на різних рівнях освіти, особливо при дистанційному форматі освіти.
У роботі проведено аналіз досвіду використання вікторин на платформі «Kahoot!» з метою підвищення рівня екологічної свідомості та екологічної культури у школярів та здобувачів вищої освіти. На кафедрі хімічної техніки та промислової екології було реалізовано два проекти Kahoot!-вікторин тривалість півтора року. Перший проект охоплював школярів та студентів першого-другого курсів коледжів та знайомив молодь з різноманітними аспектами екології, збалансованого природокористування, сучасних екологічних рішень. Цей проект отримав схвальні відгуки як від учасників, так й від вчителів. Другий проект Kahoot!-вікторин реалізовувався при підготовці бака- лаврів за освітніми програмами «Інженерна екологія» та «Технології захисту навколи- шнього середовища».
У роботі детально проаналізовано методологію складання питань, визначено оп- тимальну тривалість вікторин, наведено переваги платформи «Kahoot!».
Посилання
Kuzmych D. (2023). Ekolohichna kultura molodi yak vazhlyvyi chynnyk bezpechnoho rozvytku suspilstva maibutnoho. Molod i rynok, №3(223), P.146–150. URL: http://dx.doi.org/10.24919/2308-4634.2024.301898.
Almashii, I. I. (2014). Osoblyvosti formuvannia ekolohichnoi kultury molodi pryrodotsentrychnoho typu v diialnosti hromadskykh orhanizatsii. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu : Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, Vyp.30, P. 9–12. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/229.
Byrkovych T.I., Palamarchuk S.P., Byrkovych V.I. (2022). Osoblyvosti proiavu ekolohichnoi kultury suchasnoi molodi v konteksti ekolohichnykh vyklykiv. Pytannia kulturolohii, № 39, P. 101–111. URL: https://doi.org/10.31866/2410-1311.39.2022.256905.
Burkut B. (2021). Formuvannia ekolohichnoi svidomosti ta kultury yak zasoby ekolohichnoho vykhovannia studentskoi molodi. Ekolohiia. Liudyna. Suspilstvo: materialy XKhIII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, m. Kyiv, Ukraina, 7 hrudnia 2023 r., Kyiv, P. 196 – 200. URL: https://doi.org/10.20535/EHS2710-3315.2023.290363.
Bida O.A., Zorochkina T.S., Oros I.I., Kuchai O.V., Chychuk A.P., Kuchai T.P. (2021). Formuvannia ekolohichnoi kultury fakhivtsiv. Akademichni studii. Seriia «Pedahohika», № 2(3), P. 3-9. URL: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.2.1.
Papp D.D. (2019). Suchasnyi stan ekolohichnoi svidomosti ta ekolohichnoi kultury naselennia Zakarpattia ta napriamky yikh formuvannia. Stalyi rozvytok ekonomiky,
№1 (42), P. 164 – 171. URL: https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/69.
Koval Yu.A. (2023). Obiektyvna otsinka rivnia sformovanosti ekolohichnoi kultury studentiv tekhnichnykh koledzhiv. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi, №6(12), P. 543 – 550. URL: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-6(12)-543-550.
Ovdiienko I. (2018). Formuvannia ekolohichnoi svidomosti v ditei doshkilnoho viku zasobamy fenolohichnykh sposterezhen. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia psykholohichni nauky, Vypusk 3, P. 142–147. URL: https://doi.org/10.30970/2522-1876- 2018-3-17.
Hrynevych L. (2022). Kontseptualni idei reformy «Nova ukrainska shkola» u svitli ukrainskoi pedahohichnoi dumky. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, №4, P. 98–111. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-98-111.
Psykholohiia: Navchalnyi posibnyk / O.V. Vynoslavska, ta in. K.: Firma "INKOS", 2005. 352 p.
Maliar L.V., Vakolia Z.M. (2021). Osoblyvosti motyvatsii uchniv do navchalnoi diialnosti. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, Vyp.82, P.102–107. URL: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.82.22.
Kerekesha O.V., Osadchyi M.L. (2021). Motyvatsiia do navchalnoi diialnosti studentiv u vyshchomu navchalnomu zakladi. Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, № 11–12 (288–289), P. 126–131. URL: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2021-11-12-288-289-126-131.