ФОРМУЛИ ПРІОРИТЕТІВ І ХІНСАЙД-АНАЛІЗ ПРИ ВАРІАНТНИХ ПРОРОБКАХ НА ЕТАПІ КОНЦЕПТУАЛЬНОГО ПРОЕКТУВАННЯ ТРАНСПОРТНОГО ЛІТАКА

Автор(и)

  • О. Б. Аніпко Національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба, Ukraine
  • С. А. Калкаманов Національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба, Ukraine
  • А. В. Приймак Національний аерокосмічний університет імені М.Є. Жуковського (ХАІ), Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-5364.2020.2.02

Ключові слова:

досягнутий рівень, формула пріоритетів, єдиний підхід, показник транспортної системи, нове рішення, можливі варіанти, інтеграційні властивості, показник інтеграції, порівняльний аналіз, хінсайд

Анотація

Процес створення зразків будь-якої техніки, в тому числі й авіаційної техніки є достатньо складним багатоетапним процесом, який спрямований на вирішення цілого ряду різноманітних по складності завдань. Однак, якщо питання та завдання, які вирішуються безпосередньо на етапах проектування є достатньо добре вивченими та піддаються чіткій формалізації, то етапи концептуального проектування, на яких приймаються рішення про розробку проекту зразка вивчені недостатньо. Особливий інтерес викликає вирішення завдання оцінки фактично досягнутого технічного рівня вже реалізованих зразків техніки з подальшим прогнозування показників технічних вимог на перспективу та встановленням пріоритетності їх реалізації безпосередньо в процесі проектування. Показано, що його вирішення принципово можливе шляхом застосування інтегральних або комплексних показників, які дозволяють виконувати несуперечливе визначення показників технічних характеристик перспективного зразка із дотриманням призначеного пріоритету.

В статті розроблено основи такого підходу та продемонстрована можливість його реалізації на основі аналізу показників та льотно-технічних характеристик перспективного транспортного літака.

В рамках проведених досліджень розроблений регулярний підхід щодо оцінки ступеня інноваційності показників перспективного транспортного літака та формалізований хінсайд для цього класу повітряних суден на основі комплексного застосування розроблених авторами статті показників транспортної системи та інтеграції планера і силової установки літака. Продемонстровано високу їх ефективність щодо вирішення часткових завдань дослідження, таких як: оцінка ступеня інноваційності безпосередньо нового зразка транспортного літака; визначення напрямків перспективних конструкторських проробок; узгодження та встановлення пріоритетності показників та характеристик планера та силової установки літака.

Біографії авторів

О. Б. Аніпко, Національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба

д.техн.н., професор

С. А. Калкаманов, Національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба

д.техн.н., професор

А. В. Приймак , Національний аерокосмічний університет імені М.Є. Жуковського (ХАІ)

к.техн.н., с.н.с.

Посилання

Marcus Shon. Possible application of cognitive computing as a means of technology

foresight//Research activities 2017, p. 24–25.

Joubert P.N. Some Aspects of Submarine Design. Part 1. Hydrodynamics. 2004.

p.

Anipko O.B. Kontseptualnoe proektirovanie ob'ektov bronetankovoy tehniki /O.B.

Anipko, M.D. Borisyuk, Yu.M. Busyak. – HarkIv: NTU «HPI», 2008 – 198 p.

Progect Management in Nuclear Power. Technical Reports. IAEA Nuclear Energy

Series. #6, #R-T-2.7. 139 r.

Komarov V.A. Kontseptualnoe proektirovanie samolYota: ucheb. posobie / V.A.

Komarovi dr. – Samara: Izd-vo Samar. gos. aerokosm. un-ta, 2013. – 120 p.

Zaharov I.G. Kontseptualnyiy analiz v voennom korablestroenii. – SPb.: Sudostroenie, 2001. – 264 p.

Anipko O.B. Perechen pokazateley svoystv i baza dannyih TTH transportnogo

letatelnogo apparata kak slozhnoy tehnicheskoy sistemyi // O.B. Anipko, A.V. Priymak, Yu.I.

Mirgorod / Integrovani tehnologiyi ta energozberezhennya. – Harkiv: NTU «HPI», 2013. –

– P. 123–125.

Nauchnyie osnovyi integrirovannogo proektirovaniya samoletov transportnoy

kategorii / D.S. Kiva, A.G. Grebenikov – H.: Nats. aerokosm. un-t im. N.E. Zhukovskogo

«Hark. aviats. in-t», 2014. – Ch. 3. – 376 p.

Anipko O.B. Integratsiya silovoy ustanovki i planera transportnogo samoleta / O.B.

Anipko, V.G. Bashinskiy, V.V. Loginov, V.B. Semenov. – Zaporozhe: Izdatelskiy kompleks

AO «Motor Sich», 2013 – 329 p.

Maslov V.G. Teoriya i metodyi nachalnyih etapov proektirovaniya aviatsion-nyih

GTD / V.G. Maslov, V.S. Kuzmichev, A.N. Kovartsev, V.A. Grigorev. – Samara: SGAU,

– 147 p.

Sobol I.M. Vyibor optimalnyih parametrov v zadachah so mnogimi kriteriyami /

I.M. Sobol, R.B. Statnikov. – M.: Nauka, 1981. – 110 p.

Vasilev F.P. Chislennyie metodyi resheniya ekstremalnyih zadach /F.P. Vasilev. –

M.: Nauka, 1988. – 698 p.

Podinovskiy V.V. Paretooptimalnyie resheniya mnogokriterialnyih zadach / V.V.

Podinovskiy, V.D. Nogin. – M.: Nauka, 1982. – 232 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-18